Hoppa till innehåll
februari 9, 2011 / tikiroom

Fred White

På fredag så är det kick off för en av vårens häftigaste klubbar på tiki, jag talar givetvis om House of Love. En av artisterna som är med på öppningskvällen är ingen mindre än Arvikas egen musikproducent Fred White. Tro mig när jag säger det, detta är stort.
Men jag kände att vi var tvungna att ta reda på lite info om Fred och vem är inte bättre att prata med då än han själv.

Jag möter honom på Sunday Café och bjuder på en kaffe med mjölk. Det gillar han.

Artist: Fred White
Namn: Nils Fredrick Berntsson
Ålder: Okänd.
Ursprung: Okänd.
Yrke: Chef. Allmänt.
Drevchef

Vi börjar från början och jag får reda på att det från början var rock som gällde, Fredrick har varit trummis i två band ”Nipple Garden” och ”Raoul Family”. Men sedan säger han att han även har spelat trumpet…i 15 år! Men här var det inga band som gällde, istället var det Arvika stadsmusikkår och där spelades mest marschmusik. Kanske förklarar detta mycket av hans egna sound i technomusiken.
Vi går vidare i historien och kommer in på hans karriär som dj. Det hela startar när han är 17 år och gör sin första spelning på Dickens i Arvika. Hans hunger efter att få spela skivor kommer mycket ifrån de resor han gör till London under samma tid. Det är även i London som upptäckten av techno och dess magi väcks till liv. Intresset av att skapa fester på hemmaplan hade aldrig varit större och här ler Fredrick berättar om de mytomspunna hemvärnsgårdsfester de hade. Men sedan tog de steget längre och hade stora technofester på ställverket i Arvika. De döpte det hela fint till Ravelution.

Under hela den här perioden så lever Fredrick två liv i sitt dj:ande. Han spelade på olika klubbar och för den allmänna massan så var det kommersiell musik som gällde. Men när Fredrick fick spela på ställen där han verkligen kunde leva ut så var det svår techno som regerade. Ett av dessa ställen var ”Jäger” i Karlstad. Enligt Fredrick så var Jäger en av de bästa klubbar han har varit på och tycker det är mycket synd att det inte finns kvar idag.
2004 är det år som Fredrick börjar göra sin egen musik och anledningen till att han inte gjort musik tidigare låg i att han trodde att det var för svårt. Men det tar inte långt tid innan han hittar sitt eget sound och släpper musiken under namnet Fred White. 2006 spelar han sina egna låtar på Fusion festival i Tyskland.Vuuv Förutom Tyskland har han nu spelat i Finland, Norge, Thailand, Portugal, Schweiz och England.

Vad lever du på?

Jag jobbar som nöjesansvarig för Olssons Restauranger, bokar alla artister, djs och producerar all marknadsföring för Olssons Brygga, Tiki Room, Sunday Cafe, Arvika Hamnfest och The Roof. Sedan producerar jag musik på nätterna.

Sover du aldrig?

Ibland…

I slutet på 2000-talet så är det dags för något nytt. Kvasi var bra, men det är kopplat till ett och samma sound. Fredrick bestämmer sig för att göra något nytt och för att detta ska göras så måste han starta på ny ruta. Artisten Fred White skapas. Jag frågar vilken sorts genre man kan koppla Fred White till.

Det är ju techno och house, men här tycker jag man ofta pratar om päron och äpplen. Jag har sett musik från början. Man kan kalla all musik för techno om det är så. Det är upp till var och en.

Nu på fredag gästar du House of Love, vad är dina tankar om kvällen?

Det är bra feeling. Elektronisk dansmusik har aldrig varit starkare och det är dags för Arvika att ta sig an denna känsla. Jag och Johan kommer att skapa den rätta housekänslan vilket kommer att göra att ingen kommer kunna stå still.

Vi avlutar givetvis intervjun med några fåniga frågor:

Favoritartist: Popof
Favoritsynth: Mini Moog
Bästa upplevelse i livet: 2007 när jag spelade på Voov experience. Jag spelade i 3,5 timmar på lördag kväll och såg när solen gick ner.
Favoritdjur: Min katt Stellan
Indieongekeps eller Hipstermössa: Gôbbkeps.

Mer info om Mr White:

http://www.swedishtechno.com/fred-white
http://www.facebook.com/fredwhitesweden
http://www.youtube.com/fredwhitemovie

2 kommentarer

Kommentera
  1. Hagen & Cécile / Feb 9 2011 7:50 e m

    Heja Fred White och Micke!

    • tikiroom / Feb 10 2011 2:42 e m

      Heja Hagen & Cécile!

Lämna en kommentar